Aby małe dziecko mogło się uczyć zachowań przystosowujących je do środowiska przedszkolnego, musi mieć zapewnione poczucie bezpieczeństwa, które z kolei zapewniają mu w tym wieku rodzice. Wynika to z jego właściwości psychofizycznych. Tylko w poczuciu bezpieczeństwa może poznawać nowe otoczenie i nawiązywać kontakty, a nie koncentrować się na obronie przed nieznanym i niezrozumiałym. Rolą nowego środowiska więc jest kształtowanie poczucia bezpieczeństwa poprzez włączenie najbliższych w poznawanie przedszkola, stopniowe oswajanie z nowym oraz uczenie dziecka kto poza najbliższymi może zaspakajać jego potrzeby (kto jest za nie odpowiedzialny i do kogo może zwrócić się o pomoc). Celem spotkań adaptacyjnych jest ułatwienie dzieciom pokonania progu przejścia ze środowiska rodzinnego do środowiska przedszkolnego przy aktywnym włączeniu się w proces adaptacji osób dorosłych – rodziców i personel przedszkola poprzez:
W przedszkolu dziecko uczy się bycia z innymi, trenuje dzielenie się, czekanie na swoja kolej, powstrzymuje się od „muszę to mieć natychmiast”. W przedszkolu można się wspaniale bawić, rozwijać wyobraźnię , wybiegać się. To miejsce, gdzie można w skupieniu uczyć posłuszeństwa swoje niewprawne jeszcze ręce. Poznać czym są farby, plastelina, nożyczki, klej. W przedszkolu można uczyć się też myślenia, zdobywać wiedzę, chłonąć świat, poznawać , dowiadywać się. Każde dziecko idące do przedszkola przeżywa konflikt pomiędzy chęcią pozostania z mamą, tatą w domu, a pragnieniem bycia z rówieśnikami, zabawy z nimi. Jest to sytuacja naturalnego kryzysu rozwojowego.
Twoje dziecko lepiej radzi sobie, gdy:
Warto przygotować dziecko, by jego start przedszkolny był jak najlepszy:
Przedszkole:
Nie zamartwiaj się, że dziecko idzie do przedszkola, nie bój się, że sobie nie poradzi. Ono od razu wyczuje twoje nastroje i będzie negatywnie nastawione do tego nowego etapu w swoim życiu.
Drodzy rodzice ! Ważne aby w pierwszych dniach przedszkola…